MANTRA
Nejběžnější a nejpoužívanější technikou jógy je mantra. Je možné tvrdit, že jóga je vlastně mantra. Zatímco ásany jako tělesné polohy mají s účinkem na tělo zřetelnější vazbu, jsou mantry stejně důležitými a nezastupitelnými „polohami“ pro mysl. Tak jako ásany poskytují tělu zdraví a pružnost, poskytují mantry zdraví a schopnost přizpůsobivosti mysli. Ve slově mantra je kořen man, jenž znamená myslit, spojen s prvkem tra, který tvoří slovo nástroj – proto mantra je nástrojem k myšlení. Základy slova mantra též přeložit, jako man (manana), což lze přeložit jako opakovaně a tra (trana), což znamená chránit před samsárem znovuzrozením. Mantra posouvá vpřed, k následování čtyř povinností neboli cílů života – artha, káma, dharma a mókša. Mantra je energeticky nabitý zvuk či posvátné slovo. Zvuk představuje původní formu veškeré energie. Představuje klíčovou duchovní techniku a je základem všech náboženských tradic, textů a modlitebních technik. Například prostřednictvím modlitby, v níž promlouváme k Božské podstatě, se nám dostává právě Boží milosti. Pro práci s myslí představuje mantra základní prostředek, protože její vliv sahá až k nejhlubším úrovním vědomí. Mantry ovlivňují nejen naše vědomí, ale i naše podvědomí, uklidňují a harmonizují mysl, odstraňují pochyby, lhostejnost, nervozitu a podobné negativní stavy mysli. Vedou ke zpomalení metabolického procesu, nepokoj a neklid mysli je zvládán, zbavujeme se neuróz a komplexů, mysl dosahuje určitého stavu míru a vznešenosti. Nemá příliš cenu druhé přesvědčovat o účincích manter, nejlépe vás přesvědčí vlastní zkušenost, a když její účinky pocítíte sami na sobě. Náš přístup k mantrám by měl být upřímný, plný víry, oddanosti a jemné pozornosti. Jak silná bude naše víra, tak silné budou i účinky manter, my sami rozhodujeme o tom, nakolik nám tato metoda může pomoci. V duchu opakovaná mantra pročišťuje kauzální tělo či samskárické pole duše a pomáhá tak měnit podvědomé návyky a sklony. Na druhé straně nahlas pronášená mantra je důležitým prostředkem léčby jemnohmotného těla a pročišťování pole vjemů. Mantru lze používat k usměrňování léčivé prány, která se prostřednictvím mantry přenáší. Prána samotná je neprojeveným zvukem, který slyšíme v přirozeném zvuku dýchání. Mantry, jako základní a hlavní techniky, spojují jógu s ájurvédou. Zatímco jóga používá manter k osobnímu vývoji, ájurvéda je využívá jako nástroj k osobní léčbě. Dvě základní léčebné metody ájurvédy představují byliny pro tělo a mantry pro mysl. Mysl se skládá z myšlenek, které jsou tvořeny slovy a zvuky. Mysl každého člověka má svůj jedinečný zvukový vzorec či mantru, stejně tak i sama duše má svou mantrickou vibraci. Pokud ji poznáme a naučíme se ji, dokážeme jejím prostřednictvím probudit všechny vnitřní síly, což právě v dnešní době hodně důležité. Pomocí manter tedy můžeme usměrňovat energii vědomí nebo prány a spojovat se tak s tím, k čemu ji směřujeme. Stejným způsobem můžeme také promlouvat k údům či orgánům svého těla. Mantra k nim přivádí léčivou energii a probouzí v nich organickou inteligenci, která je přítomna v každé živé buňce. Lidské tělo je jistým „zvukovým tělem“ a je tudíž možné na jeho energie působit pouhou zvukovou vibrací. Každá hláska sanskrtské abecedy odpovídá nějaké části lidského těla, v souhrnu se pak nazývá mantra puruša neboli „zvuková osoba“. Na jednotlivé hlásky zde není prostor, alespoň obecně. Samohlásky (je jich 16) jsou vytvořeny otevřeným zvukem a jejich výslovnost není závislá na žádné souhlásce. Reprezentují proto jednak mysl a ducha, ale jsou též zařazeny do jednotlivých částí hlavy a jsou jim tak přiřazeny i jednotlivé smyslové orgány. Souhlásky jsou zvuky závislé na přítomnosti samohlásek, proto představují hmotu a tvar, jsou tedy přiřazeny trupu a končetinám. Jednotlivé souhlásky mají též vazbu na jednotlivé planety. Na pomezí zvuku souhlásek a samohlásek se nacházejí polosamohlásky, kterým jsou přiřazeny tělesné tkáně a živlové prvky.
Důležité bídža mantry.
Mantra óm je nejdůležitější ze všech mantrických zvuků, jež zastupuje samotné Boží slovo. Je to tzv. prána bídža, je zvukem prány a vnitřního světla, energeticky a vitalizující zvuk zvedá naší energii vzhůru páteří. Je téměř běžné, že mantry obvykle začínají a mnohdy také končí právě óm, jeho přítomností se mantra otevře, pročistí nebo uvolní a celkově se zesílí. Nese v sobě nesmrtelnou sílu vyššího Já (átmana) a má rozpínavý a vzhůru vynášející účinek. Óm očišťuje mysl, zprůchodňuje všechny dráhy a posiluje ódžas. Probouzí pozitivní životní sílu (pránu) nutnou k tomu, aby uzdravení vůbec mohlo probíhat. Otevírá veškerý potenciál vědomí. Je to zvuk, jenž v sobě nese potvrzení či ujištění, jež nám umožňuje příjímat se takoví, jací jsme, a otevírá v nás působení pozitivních vesmírných sil. Obvykle je spojována s představou zlaté barvy, která přenáší oživující sluneční síly a inteligenci.
16 Hlásek hlavy a smyslů – Slunce
am |
Vrchol hlavy |
|
im |
Pravé oko |
|
um |
Pravé ucho |
|
rim |
Pravá skráň |
|
Irm |
Pravá nosní dírka |
|
ém |
Horní ret |
|
óm |
Horní řada zubů |
|
am |
Horní patro |
ám |
Čelo |
|
ím |
Levé oko |
|
úm |
Levé ucho |
|
rím |
Levá skráň |
|
Írm |
Levá nosní dírka |
|
aim |
Dolní ret |
|
aum |
Dolní řada zubů |
|
ah |
Dolní patro |
9 hlásek tělesných tkání - Měsíc
jam |
Tkáňový mok |
4. Vzdušná čakra – srdce |
|
ram |
Krev |
3. Ohňová čakra - pupek |
|
lam |
Svalová tkáň |
1. Zemská čakra - kostrč |
|
vam |
Tuková tkáň |
2. Vodní čakra - kříž |
|
šam |
Kostní tkáň |
Zádrž po nádech |
|
śam |
Morek |
Zádrž po výdechu |
|
sam |
Reprodukční tkáň |
Nádech |
|
ham |
Prána |
5. Éterická čakra – hrdlo / výdech |
|
kšam |
Mysl |
6. Čakra - třetí oko |
25 hlásek trupu, rukou a nohou
Pravá strana Mars |
Levá strana Venuše |
Část těla |
||
kam |
čam |
Ramenní kloub |
||
kham |
čham |
Loketní kloub |
||
gam |
džam |
Zápěstní kloub |
||
gham |
džham |
Kořeny prstů na ruce |
||
ŋam |
nam |
Konečky prstů na ruce |
||
Pravá strana Merkur |
Levá strana Jupiter |
Část těla |
||
ţam |
tam |
Kyčelní kloub |
||
ţham |
tham |
Kolenní kloub |
||
đam |
dam |
Kotníkový kloub |
||
đham |
dham |
Kořeny prstů na noze |
||
ņam |
nam |
Špičky prstů na noze | ||
Trup - Saturn |
Část těla |
|||
pam |
Pravá strana břicha |
|||
pham |
Dolní část břicha |
|||
bam |
Levá strana břicha |
|||
bham |
Základna krku |
|||
mam |
Srdce |
GÁJATRÍ MANTRA
Gájatrí mantra je jedna z nejdůležitějších manter, je to nejslavnější nejznámější mantra, která se obrací k Slunci (Savitúr – Bůh Slunce). Gájatrí je matkou Véd, ničitelkou hříchů a přinášející zdraví, poznání, sílu a vitalitu. Tato jediná mantra opakovaná třikrát denně přináší velké dobro a osvobození. Gájatrí ničí tři druhy bolestí (granthi – uzle nevědomosti) a uděluje sílu v následování či naplnění čtyř smyslů lidského života, což jsou:
Dharma – správné jednání, získávání vědomostí a žít v souladu s řádem, spravedlností. Je to schopnost jednat v životě správně bez ohledu na důsledky, jaké to bude pro nás mít, měla by to být naše povinnost vůči druhým i k sobě.
Artha – praktická náplň života, je orientovaná na konkrétní cíl. Je to jednání, při němž máte na mysli určitý světský cíl – získání hmotných prostředků, svou kariéru, rodinný život, narození dětí.
Káma – naplnění tužeb, potřeb a přání na velmi konkrétní úrovni. Je to vlastně vášeň – sexuální, náboženská, pro život, pro nějakou věc či zálibu. Když už jsme se na této zemi narodili, musíme mít tužby, které se snažíme zhmotnit.
Mókša – osvícení, osvobození, nirvána, což je ukončení cyklu zrození a smrti, je to vlastně konečný cíl každé znovurodící se duše. Hledáním a poznáváním pravého smyslu života nás vede k dosažení mókši.
Gájatrí mantra
Óm Bhur Bhuvah Svaha
Tat Savitur Varénjam
Bhargó Dévasja Dhímahi
Dhijó Jónah Pračódajat
Gájatrí mantra: (516) Gayatri Mantra, Radical Devotion with Sri Mooji - YouTube
Gájatrí mantra obsahuje celý projevený svět.
Óm – mantra Óm neboli Áum je prvotní zvukovou vibrací při stvoření materiálního světa, povstala vlastně z mantry Só Ham a to tak, že se oddělila od Sa a od Ha, Šakti a Šívy, čímž zůstalo samotné Óm. Óm je všechno, prolíná všechny světy svými vibracemi, všechny projevy, tvary existují v Óm a také se v něm rozpouštějí.
První verš je potom doplněn zvoláním tří světů Bhúr – Země, Bhuvah – ovzduší, Svah – nebe.
Další verše mantry rozdělené na slabiky:
Slabika |
barva slabiky |
její Šakti |
ostatní vztahy |
Tat |
žlutá |
Prahládiní |
země |
Sa |
růžová |
Pradhá |
voda |
V |
červená |
Nitjá |
oheň |
Tuh |
modrá |
Višvabhadra |
vzduch |
Va |
ohňová |
Vilásiní |
prostor |
Ré |
bílá |
Prabhávati |
čich |
Ni |
bílá |
Džajá |
chuť |
Jam |
bílá |
Šantá |
zrak |
Bha |
černá |
Kantá |
hmat |
Rgó |
červená |
Durgá |
zvuk |
Dé |
červenolotosová |
Sarasvatí |
řeč |
Va |
bílá |
Višvamája |
ruce |
Sja |
zlatožlutá |
Višaléša |
pohlaví |
Dhi |
bílá |
Vjápiní |
řiť |
Ma |
růžová |
Vimalá |
nohy |
Hi |
lasturově bílá |
Támapahariní |
uši |
Dhi |
smetanová |
Sukšmá |
ústa |
Jó |
červená |
Višvajóni |
oči |
Jó |
červená |
Džajavahá |
jazyk |
Nah |
vycházejícího slunce |
Padmálája |
nos |
Pra |
modrého lotosu |
Pará |
mysl, rozum |
Čó |
žlutá |
Šobha |
ego, sobectví |
Da |
bílá |
Bhadrarúpa |
moc |
Ját |
bílá, červená, černá |
Trimúrti |
Sattva, Radžas, Tamas |
GANÉŠA MANTRA
Ganéša mantra: https://www.youtube.com/watch?v=7_UTQ-aCJmM
Dobrotivý bůh se sloní hlavou. Je to první božstvo uctívané při hinduistických rituálech. Otevírá dveře spiritualitě. Ganéša je syn Šivy a Párvatí. Tento laskavý slon s objemným bříškem a slabostí pro sladkosti odstraňuje překážky a je bohem příznivých začátků. Představuje moudrost, obezřetnost a rozvážnost. Díky širokým uším může Ganéša neustále naslouchat a přijímat velké množství duchovní moudrosti, jíž jeho velká hlava snadno pojme. Ústa a břicho má objemné, takže může sníst enormní množství jídla, což představuje všechny prožitky a zkušenosti, které nám přináší život – dobré i špatné. Má dost silný, ale zároveň citlivý chobot, jimž odstraní jakoukoli překážku, jež člověku brání v dosažení vědění, a která ho vede k osvícení. V opačném případě umí též položit překážky člověku, který se správné cestě vyhýbá. Vždy ho doprovází poslušná a oddaná krysa, jeho jízdní zvíře. Krysa se řídí Ganéšovými příkazy, ovládá svou touhu a vzdává se svého typického chování, sedí blízko jídla, ale nevezme si jej – to symbolizuje potřebu vzdát se vlastních tužeb, abychom mohli dosáhnout duchovního cíle a Pravdy.
Legenda o Ganéšovi vypráví, že zatímco byl Šiva pryč, jeho žena Párvatí stvořila syna z oleje, který si roztírala po těle. Když se Šiva vrátil, Ganéša mu bránil ke vstupu k Párvatí, protože ho neznal. Šiva proto chlapci usekl hlavu. Párvatí však byla natolik zarmoucená, že Šiva slíbil chlapci navrátit život a hlavu nahradit hlavou prvního tvora, kterého potká – a to byl právě slon.
Nechť nám Ganéša pomáhá v těchto dnech plných změn, jsou určitě příslibem lepších zítřků.